lauantai 7. marraskuuta 2009

Lajitaitavuuden harjoitteita

Lajitaitavuuden harjoitteiden tarkoitus on kehittää urheilijan lajiluovuutta. Lajitaitavuuden harjoitteita voivat olla muun muassa seuraavat yksin tai yhdisteltyinä (aakkosjärjestyksessä):
  1. käytetään tavanomaisesta poikkeavia suoritusvälineitä tai sääntöjä
  2. lähdetään liikkeeseen eri lähtöasennosta kuin tavallisesti
  3. muutetaan liikkeen suoritustapaa
  4. muutetaan vastustajien määrää (kamppailulajit, pelit)
  5. tehdään suoritus peilikuvana
  6. tehdään suoritus tavanomaisesta poikkeavalla liikenopeudella tai tempolla
  7. tehdään suoritus tavanomaisesta poikkeavassa tilassa tai olosuhteissa
  8. tehdään kahta tai useampaa asiaa samanaikaisesti
  9. tehdään yhdistelmäharjoituksia (suunnitellusti tai yllättäen)
  10. vaikeutetaan suoritusta lisäliikkeillä tai lisäpainoilla. (Helin, Oikarinen & Rehunen 1982, 33.)
Taitavuuden paras kehitysikä on 7–14-vuotta. Taitavuutta kehittävät harjoitteet tulee suorittaa levänneenä ja niiden on vastattava urheilijan sen hetkistä taitotasoa. Taitavuutta kehittävien harjoitteiden on jatkuvasti monipuolistuttava, muunnuttava ja vaikeuduttava, muuten motorinen oppimiskyky heikkenee. (Helin, Oikarinen & Rehunen 1982, 32.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Helin, Pertti, Oikarinen, Erkki & Rehunen, Seppo. 1982. Nopeusvalmennus. Vaasa: Valmennuskirjat Oy.