maanantai 9. marraskuuta 2009

Pyöräilyselviytyminen: 10 rules avec autot

Kaksituhatta kiloa (tai enemmän) painava auto pieksee pyöräilijän mennen tullen. On mukavaa pyöräilijän kannalta, ettei törmäystä auton kanssa tapahdu. (Hewitt 2006, 35.)

Pyöräilijän edun mukaista on tehdä autoilijan elämästä helpompaa. Pyöräilijä voi pyrkiä elämään yhteiseloa autoilijan kanssa muun muassa seuraavasti (aakkosjärjestyksessä):
  1. ajetaan ennakoitavasti (liikesuunnan säilyttäminen, suuntamerkin antaminen)
  2. ajetaan ajoneuvoliikenteen suuntaisesti (pyörä on ajoneuvo, jota koskevat ajoneuvojen velvollisuudet ja oikeudet)
  3. ajetaan rinnakkain vain kun se on ei häiritse muuta liikennettä
  4. ajetaan varovaisesti (ennakoidaan liikennetilanteen tapahtumat)
  5. ei nöyryytetä autoilijoita turhilla ohituksilla
  6. pysytään oikealla (vältetään muun ajoneuvoliikenteen seassa ajamista)
  7. tehdään itsensä näkyväksi (hämärä, pilvinen sää, pimeä)
  8. vastataan kohteliaisuuteen (kiitetään joustavuudesta)
  9. vältetään provosoivuutta ja provosoitumista (ei keskisormieleitä autoille)
  10. vältetään ruuhkaisia liikenneväyliä. (Hewitt 2006, 35-38.)
Pyöräilijän päälle ajanut autoilija ei koskaan syytä itseään. Pyöräilijän on pysyttävä valppaana ja analysoitava liikennetilanteen muutoksia. Autoilijoiden silmiin katsominen voi kertoa siitä, onko autoilija havainnut pyöräilijän. (Hewitt 2006, 37.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Hewitt, Ben. 2006.Pyöräilijän käsikirja. Suomennos Marko Niemi. Jyväskylä: Readme.fi.