torstai 31. joulukuuta 2009

Lapsen (1–6-vuotta) kehonliikkeiden hallintataidon ohjaus

Lapsen (1–6-vuotta) kehonliikkeiden hallintataidon ohjaus edellyttää ihmisen fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvien asioiden yleispiirteiden tuntemista. Kehonliikkeiden hallintataidon ohjauksen, opetuksen ja valmentautumisen tulee olla monipuolista. Liikkeiden hallintataito luo pohjan lapsen (7–11-vuotta) lajitaitojen kehittämiselle. (Mero & Numminen 1990, 53–55.)

Keholiikkeiden hallintataidon kehityksen optimi on ikävaiheessa 1–6-vuotta. Kehon hallintataidon osa-alueet ovat (aakkosjärjestyksessä):
  1. erottelukyky (kehon asentojen, liikkeiden ja lihasten rentous/jännitystilan tunnistaminen; liikkeiden ja lihastyö taloudellisuus ja tarkkuus)
  2. reagoimiskyky (liikevastineen suorittaminen ärykkeen jälkeen)
  3. rytmittämiskyky (liikkeiden ja liikkumisen ajoittaminen ajan, liikken keston ja nopeuden suhteen)
  4. sopeuttamiskyky (opittujen liikemallien soveltaminen toisissa olosuhteissa)
  5. suuntautumiskyky (kehon ja sen liikkeiden suunnan ohjaus kolmiulotteisessa ympäristössä ajan, asennon ja tilan suhteen)
  6. tasapainokyky (liikkuen ja paikallaan pysyen)
  7. yhdistämiskyky (eri liikemallien yhdistäminen (esim. juoksu + hyppy -> pituushyppy). (Mero & Numminen 1990, 53–55.)
Lapsen (1–6-vuotta) kehonliikkeiden hallintataidon ohjaus kehittää hermoston, lihaksiston ja psyykkisen järjestelmän toimintaa eli koordinatiivisiä edellytyksiä. Lapsen liikkeiden ja liikkumisen kehittyminen kehittää lapesn yleistaitoja. (Mero & Numminen 1990, 53.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Mero, Antero & Numminen, Pirkko. 1990. Perusteet lasten ja nuorten harjoittelussa teoksesta Mero, Antero, Vuorimaa, Timo & Häkkinen, Keijo; Lasten ja nuorten harjoittelu. Jyväskylä: Mero Oy.