torstai 31. joulukuuta 2009

Heikko signaali

Heikko signaali on tieto, joka ennakoi merkittävän muutoksen luonnetta. Heikon signaalin vaikutuksen ennakointi voi olla vaikeaa. Informaation elinkaaressa heikko signaali esiintyy idean luomistyössä. (Solatie & Mäkeläinen 2009, 193 ja 195–196.)

"Meri on suuri joukko vesipisaroista jotka ovat sataneet yksittäisinä vuosia sitten" (paidaton juoksija oulu)

"Todelliseen heikkoon signaaliin kuuluu uhka naurunalaiseksi joutumisesta" (mukaillen Solatie & Mäkeläinen 2009, 194).

"Tulevaisuuden mahdollisuuksille on avattava silmät ja katse on osattava kohdistaa sinne, missä mahdollisuus on luomassa itsensä" (mukaillen Solatie & Mäkeläinen 2009, 197).

Heikon signaalin käsite on ollut käytössä 1970-luvulta alkaen. Heikon signaalin luonnetta voidaan kuvailla seuraavilla asioilla (aakkosjärjestyksessä):
  1. arvioidaan usein asiantuntijapiireissä merkitykseltään vähäiseksi
  2. kypsyy ja muodostuu valtavirraksi viiveajan jälkeen
  3. luo mahdollisuuden kasvaa, kehittyä ja oppia
  4. on tiedon vastaanottajasta odottamaton ja uusi
  5. tuo mahdollisuuden menestyä tai uhan hävitä
  6. vaikuttaa tiedon vastaanottajan toimintaympäristöön
  7. voi olla vaikea havaita muun tiedon ja kohinan virrasta. (Solatie & Mäkeläinen 2009, 193–195.)
Heikkojen signaalisen tutkiminen koostuu järjestelmällisestä ja jatkuvasta aineistonkeruusta, käsitteiden määrittelystä, aineiston järjestelemisestä, analysoinnista ja johtopäätösten teosta (ennusteet, nousevat toimintamallit, skenaariot, trendiaihiot, tulevaisuuskuva jne.). Heikon signaalin voima on suhteessa niiden esiintymislukumäärään ja sen muodostamissa yhdistelmissä muiden heikkojen signaalien kanssa. (Solatie & Mäkeläinen 2009, 196–197.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Solatie, Jim & Mäkeläinen, Mika. 2009. Ideasta innovaatioksi – Luovuus hyötykäyttöön. Hämeenlinna: Talentum.