"Henkilön läsnäolon on tuotava lisäarvon tuotteelle, faktat voi lukea esitteistä" (mukaillen Ruokonen 2009, 80).Sosiaalinen nopeus tarkoittaa taitoa muodostaa toimiva vuorovaikutussuhde. Sosiaalisen nopeuden tekijöitä ovat muun muassa (aakkkosjärjestyksessä):
"Nopea oikeansuuntainen viesti on tehokkaampi kuin oikea hidas viesti" (mukaillen Ruokonen 2009, 82).
- ajantasainen tiedonvaihto (iilimatojen toimintaa ei kannata murehtia, tietoa siirtävät henkilöt arvostavat tiedonvaihtajia)
- asiakkaan tarpeiden etsiminen hyvillä kysymyksillä
- asiakkaiden tunnistaminen ja heidän tavoittettavuutensa selvittäminen
- brändin rakentaminen hyvien käyttökokemusten kautta (tärkein)
- brändin rakentaminen nopealla virhekorjauksella (halpaa ja tehokasta, kun toimii)
- brändin rakentaminen ostotapahtumien ei tunnettavuuden kautta (vrt. Tarja Halonen)
- esiintymistaito (vaikutus luotettavuudesta)
- esimerkin näyttäminen (palautteen antamisen sijasta) ja konkreettinen sitoutuminen, toiminta ja tulokset (puheen sijasta)
- henkilöiden välinen luottamus
- kohteliaisuus (kiitos, anteeksi, voinko auttaa? jne.). (Ruokonen 2009, 77–84.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Ruokonen, Janne. 2009. Nopeammin! Hämeenlinna: Talentum Media.