tiistai 29. joulukuuta 2009

Sosiaalinen nopeus

Sosiaalinen nopeus (tuottavuus) on ihmissuhdeverkkojen vaivattoman käytön kuvaaja. Sosiaalinen nopeus mahdollistaa oikeiden henkilöiden nopean tavoittamisen ja vuorovaikutuksen heidän kanssaan. (Ruokonen 2009, 77.)

"Henkilön läsnäolon on tuotava lisäarvon tuotteelle, faktat voi lukea esitteistä" (mukaillen Ruokonen 2009, 80).

"Nopea oikeansuuntainen viesti on tehokkaampi kuin oikea hidas viesti" (mukaillen Ruokonen 2009, 82).
Sosiaalinen nopeus tarkoittaa taitoa muodostaa toimiva vuorovaikutussuhde. Sosiaalisen nopeuden tekijöitä ovat muun muassa (aakkkosjärjestyksessä):
  1. ajantasainen tiedonvaihto (iilimatojen toimintaa ei kannata murehtia, tietoa siirtävät henkilöt arvostavat tiedonvaihtajia)
  2. asiakkaan tarpeiden etsiminen hyvillä kysymyksillä
  3. asiakkaiden tunnistaminen ja heidän tavoittettavuutensa selvittäminen
  4. brändin rakentaminen hyvien käyttökokemusten kautta (tärkein)
  5. brändin rakentaminen nopealla virhekorjauksella (halpaa ja tehokasta, kun toimii)
  6. brändin rakentaminen ostotapahtumien ei tunnettavuuden kautta (vrt. Tarja Halonen)
  7. esiintymistaito (vaikutus luotettavuudesta)
  8. esimerkin näyttäminen (palautteen antamisen sijasta) ja konkreettinen sitoutuminen, toiminta ja tulokset (puheen sijasta)
  9. henkilöiden välinen luottamus
  10. kohteliaisuus (kiitos, anteeksi, voinko auttaa? jne.). (Ruokonen 2009, 77–84.)
Sosiaalinen nopeus on asiantuntijoiden välistä vuorovaikutusta. Sosiaalinen nopeus edellyttää ajantasaista tiedonvaihtoa, asiantuntemusta, luottamusta ja osallisuutta yhteisössä tasaveroisena sosiaalisen verkon solmuna. (Ruokonen 2009, 88.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Ruokonen, Janne. 2009. Nopeammin! Hämeenlinna: Talentum Media.