tiistai 29. joulukuuta 2009

Prosessin nopeus

Prosessin nopeus on asiakkaan lisäarvon tuottamiseksi tarvittavan työn läpimenoaika. Prosessin nopeus ei vaikuta ydintuotteen laatuun. (Ruokonen 2009, 89.)

Prosessin nopeus paranee yleensä sen yksinkertaistuessa. Prosessin nopeutta voivat kasvattaa muun muassa seuraavat tekijät (aakkosjärjestyksessä):
  1. ongelmien välitön käsittely ja ratkaisu
  2. projektien katkoskohtien hallittu ohjaus
  3. prosessien suorituksen keskeytyksiä välttämällä
  4. tarkastuslistojen käyttö tavanomaisten virheiden poistamiseen
  5. tuottamattomien asiakkaiden poistaminen
  6. tuoteominaisuuksien osittaminen
  7. välitön päätöksenteko ongelmatilanteissa
  8. yksityiskohtien piilottamisella asiakkaalta
  9. ylilaadun poistaminen (ominaisuuksien karsiminen ja pysähtyminen kyllin hyvään tuotteeseen). (Ruokonen 2009, 91–93.)
Yrityksen tulisi vauhdittaa asiakkaan omaa prosessia ja tehdä yhteistyö helpoksi. Tuotteistamisprosessin tärkein kysymys on se, mikä on todellinen ongelma ja onko asiakkaalla taloudellista resurssia poistaa se. (Ruokonen 2009, 94–98.)

Nopeus edellyttää toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Asiakaspalvelussa laatu voisi toteutua silloin, kun hinta pysyy saman, mutta läpimenoaika puoliintuu. (Ruokonen 2009, 98.)
"Asiakaspalveluun yhteyttä ottava on jo yleensä päättänyt siirtyä kilpailijan asiakkaaksi. Mutta reklamaation vastaanottaja voi muuttaa tilanteen. Vaativa tehtävä." (mukaillen Kirsi Piha 2008 teoksesta Ruokonen 2009, 90).

"Haettaessa laatua läpimenoajan lyhentäminen on erinomainen keino saada sitä" (mukaillen Ruokonen 2009, 99).

"Hidas laatu on käsityöläisyyttä. Asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden täyttäminen nopeasti on teollista globalisaatiota" (mukaillen Ruokonen 2009, 100).
Asiakaspalvelun ja myyntityö tulisi kohdata asiakas, ei antaa asiakkaalle perusteltua syytää siirtyä toisen yrityksen asiakkaaksi. Osa-aikainen ja organisaatioon sitoutumaton henkilö ei ole oikea henkilö asiakaspalautteen käsittelyyn. (Ruokonen 2009, 89–90 ja 101–102.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Ruokonen, Janne. 2009. Nopeammin! Hämeenlinna: Talentum Media.