keskiviikko 30. joulukuuta 2009

Lapsen (1–6-vuotta) juoksuohjaus

Lapsen juoksuohjaus edellyttää ihmisen fyysiseen ja psyykkiseen kehitykseen liittyvien asioiden yleispiirteiden tuntemista. Lapset (0–18-vuotta) oppivat juoksun perustaidot yleensä neljännen ja kuudennen ikävuoden välillä. (Mero & Numminen 1990, 57–59.)

Lapsen (1–6-vuotta) harjoittelun ohjaamisessa, opetuksessa ja valmentautumisessa tulee pääpainon olla monipuolisten kehon liikkeiden hallintataidon (erottelukyky, reaktiokyky, rytmittämiskyky, sopeutumiskyky, suuntatutumiskyky, tasapainokyky ja yhdistelykyky) kehittämisessä. Liikkeiden hallintataito luo pohjan lapsen (7–11-vuotta) lajitaitojen kehittämiselle. (Mero & Numminen 1990, 53–55.)

Lapsen (0–18-vuotta) tuki- ja liikuntaelimistö ei vielä mahdollista kaikilta osin teknisesti oikeaa juoksutekniikkaa. Lasten juoksuohjaus on osa yleistaitojen (muita ovat muun muassa heittäminen, hyppääminen, kiinniottaminen ja kävely) kehittämistä. (Mero & Numminen 1990, 55–59.)

KATSO MYÖS:
Juoksuharjoittelua tukevia tekijöitä
Juoksutekniikan kehittäminen
Juoksutekniikka (Virén)
Juoksutekniikka: juoksijan ajatusmaailma
Juoksutietoisuus
Kestävyysjuoksijan käsitekniikka
Kestävyysjuoksutekniikan hallinta
Kestävyysjuoksutekniikan virheiden syyt
Kestävä kantti

KIRJALLISET LÄHTEET:
Mero, Antero & Numminen, Pirkko. 1990. Perusteet lasten ja nuorten harjoittelussa teoksesta Mero, Antero, Vuorimaa, Timo & Häkkinen, Keijo; Lasten ja nuorten harjoittelu. Jyväskylä: Mero Oy.