"Asiakkaan mielestä työsi tuoma lisäarvo ei useinkaan ole kovin kummoinen" (mukaillen Ruokonen 2009, 46).Nopeus on kyky tuottaa suuri lisäarvo lyhyessä ajassa, jolloin asiakkaat maksavat paremmin. Hitaita uskomuksia ovat muun muassa (aakkosjärjestyksessä):
- kaikkia voi miellyttää kaikin tavoin (monitavoiteoptimointi)
- kova työ on turhaa (puurtaminen on, ei tuloksellinen työ)
- nopeuteni nyt on suuri (työni on erinomaista)
- nopeuteni nyt on suurin mahdollinen
- tavoitteiden tulee olla ehdottoman tarkkoja
- tulosta syntyy ilman asiakkaan tarkkailua
- tulosta syntyy ilman intohimoa ja työstä nauttimista
- tulosta syntyy kohderyhmäajattelulla (kohteena oleminen on tyhmää)
- tulosta syntyy vaikka asiakkaan tavoitteet jäävät täyttämättä. (Ruokonen 2009, 45–58.)
PS. vrt. tavoitteellinen harjoittelu
KIRJALLISET LÄHTEET:
Ruokonen, Janne. 2009. Nopeammin! Hämeenlinna: Talentum Media.