"Loistava idea näyttää jälkikäteen ainoalta mahdolliselta vaihtoehdolta" (mukaillen Ruokonen 2009, 62).Nopean ideoinnin tarkoitus on tuottaa taloudellisesti kannattavia toteutuskelpoisia toimintavaihtoehtoma. Nopean ideoinnin keinoja voivat olla muun muassa seuraavat (aakkosjärjestuksessä):
- ajan käyttö lisäarvoa tuottavaan toimintaan
- asiakkaan (kuluttajan) elämän helpottaminen tuotteilla, joita kukaan ei ole osannut kaivata (ratkaisut ei-ongelmiin eli asioihin, joihin ei ole kiinntetty huomiota)
- asiakkaan (kuluttajan) keskeisen ongelman ratkaiseminen (jos suksi ei luista, ratkaisu on nanoteknologiaan perustuva suksivoide)
- asiakkaan (kuluttajan) kokeman vaivattomuuden (laillinen, kohtuuhintainen helppous) lisääminen
- asiakkaan (kuluttajan) olennaisen edun ilmituominen ja siihen keskittyminen (mikroaaltouuni lämmittää ruoan, ei tuo maukkautta, matkapuhelin on aina yhteydessä puhelinverkkoon jne.)
- asiakkaan (kuluttajan) toiveiden tarkka kuunnelu
- erilaisuus (samanlaiset modulit ovat korvattavissa)
- etsi itse tuotteesi ja prosessisi heikkouksia ja mahdollisuuksia
- luovuuden mahdollistan työskentelyilmapiirin mahdollistaminen (palaute, epäonnistumien salliminen, merkitys kokonaisuuden kannalta)
- palautteen laadun nostaminen ja sen läpimenoajan lyhentäminen
- prototyyppien käyttö tuotekehityksessä
- markkinoinnin tehostaminen (jokainen hankittu asiakas on voitettu asiakas)
- mielikuvituksen hyödyntäminen luovuuden lisävoimana
- toiminnan tarkoituksenmukaisuuden reaaliaikainen arviointi suhteessa pääliiketoimintaan
- uusien yhdistelmien (tuotekonseptit) etsiminen, kokeileminen ja käyttöönotto. (Ruokonen 2009, 59–76.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Ruokonen, Janne. 2009. Nopeammin! Hämeenlinna: Talentum Media.