tiistai 29. joulukuuta 2009

Nopea ideointi

Nopea ideointi on keino tuottaa tuoteita, joilla on kysyntää pirstaloituvilla markkinoilla. Nopea ideointi on keino kasvaa. (Ruokonen 2009, 59.)
"Loistava idea näyttää jälkikäteen ainoalta mahdolliselta vaihtoehdolta" (mukaillen Ruokonen 2009, 62).
Nopean ideoinnin tarkoitus on tuottaa taloudellisesti kannattavia toteutuskelpoisia toimintavaihtoehtoma. Nopean ideoinnin keinoja voivat olla muun muassa seuraavat (aakkosjärjestuksessä):
  1. ajan käyttö lisäarvoa tuottavaan toimintaan
  2. asiakkaan (kuluttajan) elämän helpottaminen tuotteilla, joita kukaan ei ole osannut kaivata (ratkaisut ei-ongelmiin eli asioihin, joihin ei ole kiinntetty huomiota)
  3. asiakkaan (kuluttajan) keskeisen ongelman ratkaiseminen (jos suksi ei luista, ratkaisu on nanoteknologiaan perustuva suksivoide)
  4. asiakkaan (kuluttajan) kokeman vaivattomuuden (laillinen, kohtuuhintainen helppous) lisääminen
  5. asiakkaan (kuluttajan) olennaisen edun ilmituominen ja siihen keskittyminen (mikroaaltouuni lämmittää ruoan, ei tuo maukkautta, matkapuhelin on aina yhteydessä puhelinverkkoon jne.)
  6. asiakkaan (kuluttajan) toiveiden tarkka kuunnelu
  7. erilaisuus (samanlaiset modulit ovat korvattavissa)
  8. etsi itse tuotteesi ja prosessisi heikkouksia ja mahdollisuuksia
  9. luovuuden mahdollistan työskentelyilmapiirin mahdollistaminen (palaute, epäonnistumien salliminen, merkitys kokonaisuuden kannalta)
  10. palautteen laadun nostaminen ja sen läpimenoajan lyhentäminen
  11. prototyyppien käyttö tuotekehityksessä
  12. markkinoinnin tehostaminen (jokainen hankittu asiakas on voitettu asiakas)
  13. mielikuvituksen hyödyntäminen luovuuden lisävoimana
  14. toiminnan tarkoituksenmukaisuuden reaaliaikainen arviointi suhteessa pääliiketoimintaan
  15. uusien yhdistelmien (tuotekonseptit) etsiminen, kokeileminen ja käyttöönotto. (Ruokonen 2009, 59–76.)
Nopean ideoinnin tarkoitus on nähdä tällä hetkellä näkymättömät mahdollisuudet. Lisäksi ideat tulee saada käyttöön nopeammin kuin kilpailijat saavat ne käyttöön, muutoin niistä ei ole kilpailuetua. Kilpailuetu on yleensä taloudellinen etu. (Ruokonen 2009, 59–76.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Ruokonen, Janne. 2009. Nopeammin! Hämeenlinna: Talentum Media.