lauantai 19. syyskuuta 2009

Valmennusselviytyminen: Valinta vastakohtien välillä

Valmentaja elää työtään, luokittelee kohtaamiaan ihmisiä ja sopeutuu toimintaympäristönsä kulttuuriin teoillaan ja sanoillaan. Sananvalinnoilla ja teoilla tehdyt valinnat ratkaisevat valmentajan valmennusselviytymisen tason. (Taylor 2004, 186.)

Valmennusselvitymisen kannalta myönteisiä sanavalintoja ovat muun muassa seuraavissa esimerkeissä ensin esitetetyt lauseet (aakkosjärjestyksessä):
  1. ja-sanan käyttö mutta-sanan asemesta (mutta voi olla vahingollinen sana)
  2. "jatketaan harjoituksia!", tai "jatkettaisiinko harjoituksia?"
  3. "puheesi on musiikkia korvilleni" tai "puheesi on kärpästen surinaa korvissani"
  4. "me teemme sen", sen sijaan, "minä valmennan, sinä teet sen"
  5. "missä olet onnistunut", sen sijaan "missä olet epäonnistunut"
  6. "näen sen, koska uskon siihen", sen sijaan "uskon, vasta kun näen sen"
  7. "turha itkeä maahan kaatunutta maitoa" tai "elämä on kurjaa, ja sitten vielä kuollaan. (Taylor 2004, 186-190.)
Faabelin (muun muassa eläinsatu) kotka voi hukata elämänsä kanana, koska on olosuhteiden oikusta kuoriutunut kanalassa. Kanalan kanat eivät anna kotkan nousta siivilleen ja toteuttaa elämäänsä kotkana. (Taylor 2004, 189-190.)

Jokaisen juoksijan on valittava oma elämänsä, ei kanoja miellyttävä elämä. Kanat ovat hukanneet elämänsä, ja tahtovat myös muiden hukkaavan omansa. Valinta on juoksijan oma valinta. (Taylor 2004, 189-190.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Taylor, David. 2004. Alaston johtaja - paljastaa viimeinkin todellisen tien menestykseen. Masku: Rastor.